Vooruitgang - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu Vooruitgang - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

Vooruitgang

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

23 Januari 2015 | Frankrijk, Brest

Na een paar weken rust is de universiteit gewoon weer begonnen. De cijfers druppelen binnen en de resultaten zijn goed. Een paar maanden geleden kende ik nog geen woord Bretons en nu ben ik in staat om hele teksten te vertalen, naar het Bretons of uit het Bretons, gesprekken te voeren in het Bretons en lessen te volgen in het Bretons!

Met het nieuwe semester komen ook nieuwe vakken en nieuwe uitdagingen. Waar ik eerst ongeveer de helft van mijn vakken in het Frans en Bretons had, heb ik nu ook vakken geheel in het Bretons, zoals geschiedenis, daar leer ik woorden als 'brons' (arem) en 'bijlen' (bouc'hili).
De teksten om te vertalen worden langer en doordat ik steeds minder woorden hoef op te zoeken wordt het plezier ook groter; waar ik eerst niks begreep van hele teksten, kan ik nu zelfs de finesses vinden.

Ook ben ik begonnen met het volgen van twee derdejaarsvakken; Welsh, een taal die relatief veel op het Bretons lijkt maar toch weer een heel andere klank heeft en Dialectologie van het Bretons, waarbij we vooral namen van dieren bespreken.

M'n vorderingen in het Bretons zijn makkelijk aan te wijzen. Die zijn te zien aan het niveau van de zinnen die ik produceer, aan m'n begrip, aan alles, maar de vorderingen in het Frans, die zijn wat moeilijker te duiden. Ik word wel steeds zekerder, durf meer te praten en te vragen. Ook zijn er woordjes waar ik eerst maar niks van begreep, zoals 'quoi' voor de trouwe lezers, maar die ik nu steeds hoor bij m'n eigen!

Perfect is m'n Frans nog lang niet, laat staan m'n Bretons! Maar ik heb gelukkig nog wat tijd..

  • 23 Januari 2015 - 18:52

    Johan Bestebreur:

    En nu weer oefenen op Nederlands. "... die ik nu steeds hoor bij m'n eigen"? Foei! "bij mezelf" dus. :P

  • 30 Januari 2015 - 15:44

    Liz:

    *trots!*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 12493

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Bretagne, Brest en Bretons

Landen bezocht: