Mijn culinaire avontuur - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu Mijn culinaire avontuur - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

Mijn culinaire avontuur

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

04 Februari 2015 | Frankrijk, Brest

Mijn avontuur in Bretagne is niet enkel een taal- en cultuuraangelegenheid, maar ook een lesje in zelfstandigheid. Hiervoor had ik nog nooit op mezelf gewoond. Ik hoefde nooit m'n was te doen, nooit te weten hoe de droger werkte, nooit iets te strijken of boodschappen te doen van m'n eigen geld. Koken had ik wel eens gedaan, maar die keren waren op één hand te tellen.

In het begin wist ik dus ook niet altijd goed waar ik moest beginnen. Wat ga ik nu weer eten? Is dat niet te duur? (Vooral voor een vleesliefhebber als ik is dit even een domper.) Zou dit in Nederland ook zoveel kosten? Hoe zorg ik er nou weer voor dat m'n rijst niet zo nat is? Maar na verloop van tijd ben ik het steeds leuker gaan vinden en meer uit gaat proberen.

M'n pannenkoeken zijn al langs gekomen, die maak ik in alle soorten en maten; met suiker of stroop, met ijs of slagroom, met spek of ham, appel of niks... Ook de appeltaart gaat me goed af. Voor m'n verjaardag had ik een boterkoek vorm gekregen en die is inmiddels ook al ingewijd!

Met het avondeten word ik ook steeds creatiever. Gehakt is bíjna uit het beeld verdwenen vanwege de prijs (vanaf 10 euro de kilo), maar kippenpoten zijn daarentegen gewone kost (nog geen vijf euro de kilo). Verder eet ik veel champignons, courgette, rode ui en aardappels. Gekookte aardappels waren nooit m'n favoriet, maar wanneer je ze gewoon even in de oven schuift worden ze superlekker! Helemaal met wat kruidjes hier of daar.

De laatste weken ben ik aan ingewikkeldere dingen begonnen en is de Allerhande (online natuurlijk) m'n beste vriend geworden. Zie de foto's voor die resultaten.

Mijn jongste project was de Kouign Amann, die staat nu nog af te koelen. Ik ben benieuwd hoe die smaakt!

Wanneer jullie nog lekkere tips of ideeën hebben, ik hoor het graag!

  • 05 Februari 2015 - 11:01

    Liz:

    Ziet er goed uit, broeder. Heb je al eens zoete aardappel frietjes uit de oven gedaan met een zelfgemaakte hamburger? hamburger gewoon met een vers broodje of stuk stokbrood en beetje sla, tomaat, mayo. Het recept van zoete aardappel friet staat ook op de AH site. En dan lekker met een sausje van griekse yoghurt gemengd met knoflook of chili saus. Héél lekker voor het weekend :)

  • 05 Februari 2015 - 11:06

    Adriaan Van Doorn:

    Klinkt goed Elise! Ik ga zoeken :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 12491

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Bretagne, Brest en Bretons

Landen bezocht: