Het menselijk brein - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu Het menselijk brein - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

Het menselijk brein

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

11 September 2014 | Frankrijk, Brest

Deze week is mijn eerste echte week met colleges en dat is wennen. Niet alleen het idee om weer te gaan, maar ook het gaan zélf levert nog wat probleempjes op. Van mij is het een kwartiertje lopen naar de uni (of zoals men hier zegt: à la fac), nu geeft dat het volgende probleem in mijn hoofd: als ik er om 9.15 moet zijn, en dus fatsoenlijk op tijd wil zijn, moet ik twintig minuten rekenen (ook naar het lokaal lopen enzo), maar dat rekent niet prettig! 9 uur weggaan is een veel 'logischere' tijd dan vijf voor negen..
Hierdoor ben ik enkele keren net op het nippertje binnengekomen, al maakte het niet altijd uit, als er weer eens een docent niet op kwam dagen of te laat was.

Na hier over nagedacht te hebben, begon ik me tijdens het eerste college waarbij we echt Bretons gingen leren, nog meer te verbazen over de menselijke geest! We gingen tellen. Zoals je misschien wel weet is het Nederlands al enigszins raar hierin, wanneer we bijvoorbeeld twee-en- zeventig zeggen, waarbij het kleinste voorafgaat aan het grootste. Het Frans kent voor ons Nederlanders nog meer problemen met hun rare gereken: 72 is hier gewoon zestig plus twaalf. Nu dan, wanneer je deze twee rare systemen ziet en in elkaar zou kunnen schuiven, krijg je zoiets als het Bretons: 72 is dan namelijk twee plus tien plus drie maal twintig. Dan opeens wordt het Frans beter te volgen als je dix-huit hoort: tien-acht = 18, in plaats van het Bretonse triwec'h = drie maal zes.

Ook mochten we geen pen en papier gebruiken tijdens het college en moesten alles maar onthouden, alleen aan het eind werd alles opgeschreven en mocht je het overnemen. Dit lijkt ook vreemd voor ons, omdat we tegenwoordig alles willen noteren, anders onthouden we niks! Maar we vergeten dat de taal die we allen het beste kennen, onze moedertaal, we hoofdzakelijk zonder pen en papier hebben geleerd..

De mens blijft zich verbazen over zichzelf..

  • 11 September 2014 - 20:51

    Linda Wijnbelt:

    Leuk jouw verslagen te lezen.

  • 11 September 2014 - 21:01

    Clasine:

    Arch! Daar zou ik echt pissig om worden, als iemand mij zou verbieden aantekeningen te maken. Heel veel woorden ben ik pas echt gaan begrijpen toen ik ze correct leerde schrijven!

  • 11 September 2014 - 21:52

    Adriaan Van Doorn:

    Clasine: Het heeft allebei zn voordelen. Als je begint met schrijven, dan zit je vast aan letters, terwijl letters maar stomme symbooltjes zijn.. Een ch is het Bretons is niet hetzelfde als een ch in het Nederlands, ookal klinkt het ongeveer t zelfde. De Bretonse r is anders dan de .... Enzovoorts. Schrijven is abstract en kunstmatig en leidt je af van de finesses van een taal! Verder gebruiken we hier ook de Ulpan methode, zoals jij toch? Alleen schrijven we hier Oulpan, maar ja ;)

  • 11 September 2014 - 21:56

    Clasine:

    Hihihi, met als gevolg dat ik een prima gesprek in Hebreeuws kan voeren, maar amper kan lezen en schrijven :) De oplossing is wellicht een stiekeme Voice-recorder app?

  • 11 September 2014 - 21:57

    Adriaan Van Doorn:

    Maar die Israeli's schrijven dan ook gewoon maf en raar... Haha dat zou een uitkomst zijn! Of misschien gaat de opzet nog veranderen en was dit enkel voor de eerste keer, dat weet ik niet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 12490

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Bretagne, Brest en Bretons

Landen bezocht: