La Teste-de-Buch, Arcachon en Bordeaux - Reisverslag uit La Teste-de-Buch, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu La Teste-de-Buch, Arcachon en Bordeaux - Reisverslag uit La Teste-de-Buch, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

La Teste-de-Buch, Arcachon en Bordeaux

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

19 Maart 2015 | Frankrijk, La Teste-de-Buch

Afgelopen vrijdag om half 6 in de morgen begon de reis naar het zuiden. Morgane komt uit La Teste-de-Buch en we gingen met haar mee om vakantie te houden.
Na een lange reis kwamen we in het mooie zuiden, waar alle huizen op Romeinse villa's lijken, men ingewanden eet en alle mensen chique zijn, zelfs de niet-sjieken.
Morganes aardige moeder, die Duits is, schotelde ons van alles en nog wat voor. Garnalen en slakken gevolgd door eend in alle soorten en maten en 5 soorten kaas toe die nog gevolgd werd door een regionale appelcake of een heerlijke Baskische koek. Soms gelukkig ook normalere dingen als rijst, spaghetti of kwark.

We hebben onder andere de hoogste duin van Europa beklommen, het stadje Arcachon bezocht en de grote stad Bordeaux en mensen bekeken (Dit laatste ging ongeveer als volgt; we liepen rond en Morgane zei dan: ''Voilà, links van ons ziet u een voorbeeld van een echte snob die denkt dat hij alleen op de wereld is.'').
Verder hebben we door bossen en over stranden gewandeld om ondertussen Franse en Bretonse liedjes te zingen. Het makkelijkste liedje dat ik ken van hier is de volgende:
Deñved a zo, met n'emaint ket er gêr.
Deñved a zo, met n'emaint ket er vro.
Ar c'hentañ 'zo er vag, an eil a zo er mor,
ar trede ha pevare, nann, n'eus ket oute.

[Er zijn schapen, maar ze zijn niet in de stad.
Er zijn schapen, maar ze zijn niet op 't land.
De eerste is op het schip, de tweede ligt in zee,
de derde en de vierde, nee, die zijn er niet meer.]

Een heel vrolijke wijs, maar een iets minder vrolijk einde !

In Bordeaux heb ik een HEMA ontdekt en toen heb ik ze allemaal stroopwafels laten proeven! Nadat ze geproefd hadden, moest ik nog een pak kopen, anders was de stroopwafelhonger niet gestild..

Tussen alles door heeft Morgane ons lesjes chique-zijn gegeven. Hoe je normaal slakken moet eten, hoe je moet eten met mes en vork, hoe je je servet moet gebruiken (deppen, niet vegen), dat je met je vork naar je mond moet gaan en niet andersom en verder nog dat je water drinkt uit een glas dat je voor ongeveer een kwart vult...

Na een paar dagen heerlijk warm weer (richting twintig graadjes) en veel plezier zijn we woensdag om veel te vroeg weer naar huis gegaan. De moeheid voel ik nog steeds in m'n hoofd, maar het was top!

• 19 Maart 2015 - 18:08

Linda Wijnbelt:

Het blijft gezellig om jouw verhalen te lezen rn je belevenissen te volgen , geniet nog maar van je Bretons avontuur

• 19 Maart 2015 - 23:20

Maartje:

Klinkt goed! En dat jij durft te schrijven over kaas... Heb je het ook geproefd? En slakken en zulle rare dingen? Haha, la France doet je geen kwaad denk ik zo!

• 20 Maart 2015 - 07:32

Adriaan:

Voor het kaasplankje heb ik vriendelijk bedankt, maar ik heb wel slakken en garnalen geproefd, maar ik ben geen liefhebber...

• 20 Maart 2015 - 07:37

Adriaan:

Aan de andere kant horen chips, nootjes, koekjes, koeken en taart bij de normale maaltijden. Ontbijten met brownie, middageten met brood en chips en een aperitief van verschillende soorten nootjes, het kan allemaal. Ook taart als toetje is heel gewoon..

• 20 Maart 2015 - 22:25

Jacolien:

Heb eindelijk vorige week pas je reis- en verblijf perikelen gelezen, heel apart al die typische gewoonten. De laatste periode ben je wel in de ban van eten , maar heel goed dat je zelf van alles probeert te maken. Hebben ze in Bretagne witlof ? Dat kun je ook heerlijk in een salade verwerken met mandarijn, banaan, uagurk, nootjes enz. Lekker aan maken en smullen met een paar gekookte aardappelen.Gefeliciteerd met je neefje trouwens. We weten nog niet hoe het heet.
    Met de JV zijn we pas in Dordt wezen schaatsen en in april op strand volleyballen is de planning.
    Vanuit Abbenbroek groetjes en Gods zegen !