Mijn culinaire avontuur (2), Enez Eusa, Montroulez - Reisverslag uit Morlaix, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu Mijn culinaire avontuur (2), Enez Eusa, Montroulez - Reisverslag uit Morlaix, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

Mijn culinaire avontuur (2), Enez Eusa, Montroulez

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

01 Maart 2015 | Frankrijk, Morlaix

Sinds de laatste keer dat ik geschreven heb, heb ik weer vanalles gebakken, ben ik weer eens weggeweest en heb ik genoeg drukte gehad.

Wat gebeurt er als er bekend wordt dat je als student pizza's kan bakken? Juist, dan ben je de sjaak. Afgelopen week hebben we met z'n achten een pizza-avond gehouden met pizza, spelletjes, pizza, chips en pizza en crêpes achteraf, die ik gelukkig niet hoefde te maken! Wel heeft Marie, die ze aan het maken was, me even geleerd hoe het moest. Ik kan niet wachten om het zelf te doen.
Degenen met Facebook hebben ze al gezien: mijn croissantjes! Het was niet mijn eerste poging, maar dat mag niet baten, een beetje trots was ik wel.
Aan mijn lijst van baksels kan ik vanaf vandaag ook stokbrood toevoegen. Natuurlijk kan er altijd vanalles verbeterd worden, maar voor een eerste keer was ik dik tevreden.
Gisteren heb ik een toetje gemaakt dat vanaf nu behoort tot mijn favoriete toetjes: witte chocolademouse. Vet lekker, lekker vet en vet simpel ook nog.
Verder heb ik uit vaderlandsliefde nog maar eens een boterkoek gemaakt en speculaas met toegestuurde speculaaskruiden.

Vlak na m'n vorige blog ben ik op Enez Eusa (Ouessant) geweest. Dit is een erg mooi eiland ten westen van Bretagne. Hier zijn we bij Marie d'r moeder geweest, die ook voor ons Kig ha Farz (een Bretons gerecht met vlees, een raar soort deeg en groente) en crêpes had gemaakt.

Tijdens mijn vakantie van twee weken terug, waarin ik ook vanalles gebakken heb, ben ik ook een dag naar Morlaix (Montroulez) geweest. Dit is een stadje meer in het noorden van Bretagne (zie ook de kaart). Evenals Kemper, stikte het ook hier van de crêperies en oude huisjes.
In Morlaix zijn er ook zogenaamde pondalez-huizen. Dit zijn huizen met een bijzonder trapsysteem met overlopen, gemaakt door edelen die door crisis hun kastelen moesten verlaten; dit soort huizen deed hen aan hun paleisjes denken.

De komende tijd zal het ook druk worden: er staat een reisje gepland naar Arcachon (vlakbij Bordeaux) met een groepje van Bretons. Morgane woont daar, dus we gaan naar haar ouders. In april komt er dan weer een reisje naar Lausanne, Zwitserland, voor een congres. Tussendoor en daarna zijn er allemaal werkstukken, toetsen, presentaties en vanalles!

De tijd gaat snel, voor je het weet ben ik weer terug..

  • 01 Maart 2015 - 19:56

    Emma:

    Gewaagd, een gerecht met peen online zetten!
    Voor ik het weet ben je terug? Dat zou fijn zijn!
    Kus

  • 01 Maart 2015 - 19:58

    Adriaan Van Doorn:

    Ja, die peen had mevrouw er nou eenmaal ingestopt... Beetje jammer wel!
    Jaaaa nog ffies geduld !

  • 10 Maart 2015 - 21:41

    Jasja:

    Bonsoir Adriaan,
    Zo eens in de paar maanden open ik mijn FB en zag dat je weer n verslag had geplaatst (deze), leuk. Deze gelezen, op 'vorige' geklikt, deze gelezen, weer op 'vorige' geklikt, enz.
    Je hebt er heel wat geschreven sinds ik die van de broodjes las...heb ze in 2 etappes moeten verdelen;)
    Heb ervan genoten, geniet jij ook verder en succes!
    Enne ik denk dat er al n ideale baan voor je is...verslaggever, oftewel journaliestuh;)
    'Le plus bien', adieu!

  • 19 Maart 2015 - 12:57

    Adriaan:

    Leuk Jasja! En dankjewel :).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 12454

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Bretagne, Brest en Bretons

Landen bezocht: