Even ertussenuit - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu Even ertussenuit - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

Even ertussenuit

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

04 Januari 2015 | Frankrijk, Brest

Gisteren ben ik weer aangekomen. En de twee weken daarvoor ook. Na twee weken vol met lekker vlees, koeken en chocola moet ik weer m'n eigen eten klaarmaken en nu extra goed opletten op de vitamientjes.

Wanneer je vier maanden weg ben geweest, wat is dan het eerste wat je gaat doen als je terug bent? Voor mij was dat chips halen met smaken die hier onbekend zijn en lekkere vanille cola daarbij. Verder ben ik met Emma naar de Winter-Efteling geweest, hebben we een rondreis gemaakt langs Gouda, Groningen en Leeuwarden en hebben we samen Kerst en Oud en Nieuw gevierd.

Op de heenweg vertrok ik met een rugtas en een koffer, maar op de terugweg had ik een extra tas nodig. Emma was zo lief geweest om kruidnoten in te slaan, omdat ik die had moeten missen, verder had ik nog speculaas, stroopwafels, chocoladeletters, stroop, hagelslag en rookworst gekregen zo links en rechts.

Op de terugreis ging ik als vanzelf weer denken aan de eerste keer dat ik hierheen kwam. Het verschil is groot: nu heb ik een thuis om naartoe te gaan. Het zoontje van de dominee zwaaide vriendelijk naar me toen ik langs de kerk liep. En ook ben ik minder bang om gesprekken aan te gaan in het Frans. Zoals die jongen en dat meisje in de metro in Parijs die me vertelden dat ze net uit Amsterdam waren gekomen en me vervolgens een stuk eierkoek gaven dat ze nog over hadden van hun bezoek aan Nederland. De man die in de trein naast me zat en hele verhalen op kwam hangen; niet op een vervelende manier, maar wel gezellig.
Het enige was dat de trein drie kwartier vertraging had... Ik heb een formulier gehad om in te vullen en op te sturen om geld terug te krijgen. Hopelijk is dit niet weer een bureaucratisch doolhof en gaat het gewoon vloeiend.

Ook vanmorgen in de kerk was iedereen weer hartelijk en vriendelijk en oprecht blij me weer te zien. Ik moest ook nog naar voren komen om te vertellen hoe men 'Bonne année' zegt in het Nederlands.

Het is fijn om weer hier te zijn en het was heerlijk om in Nederland te zijn. Nu maar weer genieten van het hier, Nederland wacht toch wel op me.

  • 05 Januari 2015 - 10:31

    Liz:

    Haha jij mag na die tas met eten van Emma wel op dieet haha, alleen nog maar droog brood en water. Fijn dat je weer veilig daar bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 12452

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Bretagne, Brest en Bretons

Landen bezocht: