Het Bretonse - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu Het Bretonse - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Adriaan Doorn - WaarBenJij.nu

Het Bretonse

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

26 September 2014 | Frankrijk, Brest

Brest is een moderne stad, zoals het grootste gedeelte van West-Europa modern en rijk is. Vaak vergelijk ik het met Rotterdam: beiden hebben bijvoorbeeld een haven van naam, al is die van Brest vooral bekend om z'n militaire activiteit, beiden zijn ook om die reden gebombardeerd in de Tweede Wereldoorlog, al is Brest door de Engelsen platgegooid, omdat de Duitsers hier zaten.

Echter, het moderne brengt ook mindere kanten met zich mee. Ik kwam hier om Bretons te leren, maar ook om de cultuur te ontdekken, de Keltische, de Bretonse het liefst! Nu is die, zoals die waarschijnlijk moet zijn, aardig verdwenen. Dit door de moderner wordende wereld, maar ook bijvoorbeeld door de haven hier: buitenlandse militairen, kooplui van overal.. Ik zie nog restjes van hoe het was en hoe langer ik hier ben, hoe meer ik er zie.

Ten eerste voelen veel Bretonners zich Bretons en is Frankrijk buitenland en 'Parijzenaar' een serieus scheldwoord. Ze zijn erg trots op hun taal (zij die het spreken), op hun volksdansen, op hun muziek en zang, op hun land en alles wat daarbij hoort. Vaak op zondagmiddag kan ik bij de haven een gezellig koortje horen, met accordeon, fluit en zang, in het genre van shantykoor, maar dan echt leuk. Ook wordt er regelmatig hier of daar een Fest Noz gehouden, een Bretons feest met muziek en dans. Met deze muziek wordt ik niet alleen geconfronteerd tijdens het gezellige zondagmiddaguur, maar ook door twee studiegenoten die op het conservatorium de Keltische harp bespelen.
Krampouezh, oftewel 'crêpes', daar struikel je over! Er zitten hier meer crêpetentjes dan er überhaupt eetgelegenheden zijn in Rotterdam. Ook gaat er geen dag voorbij dat iemand niet over Kouign Amann (lekker, maar gewone boterkoek doet er niet voor onder) of Far (soort koek...) begint en over hoe geweldig lekker die wel niet zijn.
Nog iets typisch is Breizh Cola. Dit is gemaakt als tegenhanger van Coca Cola en sinds het bestaat is de omzet van Coca Cola ook sterk verminderd in Bretagne. Breizh Cola met het prikkelende opschrift: Le Cola du Phare Ouest. Klinkt als cola uit het verre westen (Amerika), maar is eigenlijk de cola van de Westelijke Phare, oftewel Vuurtoren, en die staat natuurlijk in Bretagne.
Vuurtorens, ook iets waar ze trots op zijn. Ik bedoel: hoe vaak zie je nu een ansichtkaart met daarop alle vuurtorens van Nederland? Die van Ouddorp en die van Vlieland of Noordwijk? Nooit toch? Nou, hier struikel je erover, niet alleen de kaarten, maar ook op servies, tassen, shirts en weet ik het allemaal niet meer.
Boter, nog zo iets. Mij werd gevraagd of wij überhaupt wel boter aten in Nederland.. Ik snapte niet waarom, maar het schijnt dus dat ze het hier erg bijzonder vinden om boter te eten, ze hebben hun eigen soorten en de zoute boter (Bretons product met Bretons zout natuurlijk) is favoriet!

Waarschijnlijk ben ik nog veel vergeten van alles wat kenmerkend is voor het land, voor de mensen en de sfeer, maar dat is voor een vervolg.

  • 26 September 2014 - 20:51

    Jan Deijs:

    Erg leuk om te lezen! Goed weekend!

  • 26 September 2014 - 22:57

    Linda Bestebreur:

    En ik maar denken dat Bretagne toch wel heel erg Frans was... Niet dus :')
    Zo Frans als dat Ouddorp Zeeuws is, zeg maar!

  • 27 September 2014 - 09:21

    Linda Wijnbelt:

    Leuk die verhalen en zo te horen verdiep jij je ook echt in alles wat met Bretagne te maken heeft, blijft een plezier om je verhalen te lezen.

  • 04 Oktober 2014 - 22:41

    DsvdWeg:

    Hallo Adriaan,
    Leuk om op de hoogte te blijven van je verblijf!
    Alle goeds
    DsvdWeg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 12411

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Bretagne, Brest en Bretons

Landen bezocht: